Rasulullah SAW mengungkapkan saranan menerusi hadis Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah mafhumnya, “Sesungguhnya
Allah menyukai apabila salah seorang daripada kamu melakukan sesuatu
pekerjaan, ia melakukannya dengan baik, sempurna dan teliti.” (Riwayat al-Baihaqi)
Pekerjaan adalah proses, wadah dan
kaedah untuk beri kebaikan kepada orang lain. Bukan sekadar mendapat
laba tetapi gudang memperoleh pahala. Bukan semata makan gaji tetapi
menghadam sebanyaknya kebaikan dan reda Ilahi.
Ustaz Pahrol Mohd Juoi mengajak kita
melihat pekerjaan dari perspektif Islam yang kaya dengan kebaikan dan
punya kaitan dengan tujuan kehidupan menerusi Islam Itu Indah di IKIMfm;
Rabu lalu. Pegang kata kunci “Beri kebaikan yang terbaik jika ingin
menjadi baik” untuk membezakan pekerjaan manusia dengan mahluk Allah
yang lain mahupun meletakkan beza pekerjaan umat Islam dengan yang belum
beragama Islam.
Menyorot kehidupan sebagai hamba Allah SWT juga khalifah di atas muka bumi diberi tanggungjawab bekerja sebagai salah satu cabang ujian dan menjadi kewajipan untuk ‘menang’ dalam menyahut ujian tersebut. Caranya dengan melaksanakan perkerjaan pada tahap ‘terbaik’ sebagaimana firman Allah SWT di dalam Surah al-Mulk ayat dua mafhumNya, “Dialah yang mencipta mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun (bagi orang-orang yang bertaubat)”.
Dalam gelanggang yang bernama pekerjaan
serba serbi bakal diuji. Kompetensi diuji, kesungguhan diuji, kecekapan
diuji, keikhlasan diuji dan akhlak juga tidak terlepas dari diuji.
Setiap ujian menjadi kayu penanda keperibadian seseorang mukmin.
Allah berfirman di dalam Surah al-Qasas ayat 26 mafhumnya, “Sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja ialah yang kuat lagi amanah.” Perlu menggabungkan ciri-ciri dari sudut al-quwwah; iaitu kekuatan serta kemampuan bukan sekadar fizikal tetapi juga ilmu dan kemahiran dan al-amanah;
punya amanah, ketelusan serta kasih sayang dalam melaksanakan tugasan.
Inilah sifat umat Islam dalam bekerja. Ada gabungan kepakaran juga
keimanan, ada cantuman integriti dan kompitansi. InsyaAllah segala yang
direncana menjadi dan diberkati.
Melakukan kerja dengan acuan Allah bukan
terapan manusia akan melahirkan pekerja yang punya prestasi kerja yang
tinggi. Terdapat tiga (3) elemen sebagai neraca kerja yang terbaik.
Pertama; capai kualiti dengan input yang sedikit menghasilkan output
yang banyak, kedua; kuantiti yang lebih baik dan ketiga; akhlak, etika
serta adab yang terpuji yang membangun jati diri, sahsiah dan peribadi
seorang mukmin.
Menelusuri cara kerja yang dipamerkan
oleh Imam Malik rahimahullah ketika menyuarakan pendapat untuk menulis
Kitab Muwatta’ dan dipertikaikan oleh orang lain kerana ketika itu sudah
ada Kitab Muwatta’ yang ditulis oleh orang-orang terdahulu, jadi apakah
perbezaan pada hasil tangan Imam Malik? Lalu Imam Malik rahimahullah
menegaskan perbezaan terletak pada keikhlasan dan keikhlasan itu akan
berkekalan.
Imam Malik rahimahullah telah menulis
dengan ikhlas dan mengharap reda Allah SWT sehinggakan beliau menyaring
tiga ribu daripada sepuluh ribu hadis dalam menghasilkan Kitab Muwatta’
karangan beliau. Beliau begitu teliti dan hanya inginkan yang terbaik.
Sebagai ganjaran ketelitian, kesungguhan dan curahan ilmu yang terbaik
itu, sehingga hari ini jika menyebut Kitab Muwatta’ hanya terbayang
Kitab Muwatta’ milik Imam Malik rahimahullah dan terpadam kitab-kitab
muwatta’ yang terdahulu sebelum beliau. Hebatnya keikhlasan yang
akhirnya melahirkan ketelitian dan kesungguhan. Rasullullah SAW pernah
menyatakan bahawa Allah SWT menyayangi hamba-Nya yang sentiasa melakukan
kerja dengan cara yang terbaik dan bersungguh-sungguh.
Bukan suatu yang mudah untuk melakukan
kebaikan. Terkadang setiap kebaikan yang dilakukan perlu kepada
perlindungan dari tempias kata-kata yang mengecewakan. Allah SWT
mengingatkan bahawa kesenangan dan kesusahan itu adalah ujian ke atas
hambaNya dan ia adalah sunnatullah. Bukankah syurga itu dipagari dugaan
dan ujian sedang neraka dipagari kesenangan serta kenikmatan? Sedangkan
Rasulullah SAW sebaik-baik manusia juga diuji apatah lagi kita manusia
biasa yang selayaknya diuji.
Jika ada suara mengkritik perbuatan baik
kita, Ustaz Pahrol menasihatkan agar kita katakan kembali bahawa
perbuatan atau kerja baik kita bukan bererti kita sudah menjadi baik,
tetapi itu sahaja usaha kita untuk menjadi orang yang baik. Dan jika
ditanya adakah kita sudah baik? Usah yakin bahawa kita sudah jadi baik
tetapi jawablah dengan yakin bahawa kita sedang dalam usaha menjadi baik
dengan melakukan kebaikan dengan kebaikan yang terbaik.
Walau apa jua kekangan, lakukanlah
kebaikkan dengan sehabis baik dan penuh kesungguhan serta iltizam kerana
ia sangat berkait rapat dengan iman dan cara meraih reda serta cinta
Allah SWT. Dr. Yusof Qardawi mengatakan bahawa dalam usaha meningkatkan
prestasi kerja dan produktiviti pengeluaran, tiada pendorong dan
penggerak yang lebih kuat pengaruhnya selain dari iman. Ini akan
melahirkan pekerja yang selari dengan falsafah Islam. Malah etika dan
profesionalisme Islam meletakkan kesetiaan kepada Allah SWT dan rasulNya
mengatasi segala-gala nilai yang wujud dalam sesuatu sistem atau
budaya.
Sebagaimana hadis di awal perkongian tadi berkenaan kesungguhan dan ketelitian, Allah SWT sangat menyukai hambaNya yang itqan
dan mengelokkan kerjanya. Kerja yang bersungguh-sungguh menggambarkan
kesempurnaan iman dan taqwa, ketulusan hati, keluhuran budi dan
kemuliaan akhlak yang semua sifat-sifat ini akan dikira oleh Allah SWT
dalam menentukan amal hambaNya diterima atau sebaliknya. Seiring
pelaksanaan kerja yang baik, prinsip kesempurnaan juga sangat
menitikberatkan elemen ikhlas. Semoga dicampakkan ikhlas ke dalam hati
kita sewaktu melaksanakannya. InshaAllah.
Jawatan, kerja, tugas atau apa jua
profesyen yang kita pegang bukan suatu kebanggaan yang boleh kita
gunakan sebagai suatu alat untuk mencapai cita-cita dunia tetapi ia
merupakan suatu amanah yang wajib ditunaikan dengan cara yang sempurna.
Mudah-mudahan kerja yang kita lakukan itu bukan sahaja membawa faedah
duniawi tetapi juga manfaat ukhrawi sebagai suatu bentuk ubudiyyah kita
kepada Allah SWT .
Islam bukan sekadar mendidik kita untuk
memberi kebaikan, malah menuntut kita menghulur kebaikan yang terbaik.
Lakukan kerja tidak cukup dengan buat kerja yang betul tapi laksanakan
dengan betul-betul. Sesungguhnya kerja itu untuk dijalani, dinikmati dan
disyukuri, semoga kita dapat lakukan kerja kita dengan sepenuh hati,
penuh kasih sayang dan dilaksana dengan yang TERBAIK.
No comments:
Post a Comment