Ilmu amatlah penting dalam kehidupan
manusia. Dalam Islam menuntut ilmu adalah diwajibkan ke atas setiap
orang muslim. Seseorang Muslim dapat memelihara akhlaq dan peribadinya
dengan ilmu dan mempergunakan akalnya untuk mendapat petunjuk daripada
Allah Swt atas segala urusan dalam kehidupan. Oleh itu, di sisi Islam,
menuntut ilmu adalah amalan fardhu dan mulia bagi setiap muslim dan
muslimah. Sebagaimana Sabda Rasulullah saw “Mencari ilmu adalah fardhu
ke atas setiap muslim “(Hadis Ibnu Majah).
Ilmu letaknya di hati yang memandu
perbuatan pemiliknya dalam meniti kehidupan. Sepertimana mencari ilmu
itu adalah amat penting, seseorang itu juga dituntut mengamalkan apa
yang didasari dengan ilmu yang telah dipelajarinya. Sabda Nabi Muhammad
SAW ertinya: “Sebaik-baik amalan di sisi Allah adalah yang
berterusanwalaupun sedikit.” (Muttafaq ‘alaih)
Oleh itu, seseorang penuntut ilmu agama
hendaklah membersihkan hatinya supaya ilmu dan amal yang diusahakannya
adalah semata-mata kerana Allah swt, dan bukan kerana kepentingan dunia.
Justeru yang turut sama perlu
diperhatikan ketika menuntut ilmu adalah hati. Hati mesti dipimpin agar
ia menjadi bersih atau baik. Kerana dengan hati yang bersih, ia akan
membersihkan seluruh kehidupan lahirnya.
Namun begitu, mengetahui atau
mempelajari sesuatu ilmu itu bukan lah semudah mengamalkannya. Seseorang
yang beriman dan berilmu dengan hati yang ikhlas akan berusaha untuk
memanfaatkan ilmu yang dimiliki kepada dirinya dan orang lain.
Memanfaatkan ilmu terutama ilmu agama melalui perbuatan juga adalah
sangat mulia dan ia hanya dapat dilakukan apabila sesuatu ilmu itu
berjaya diturunkan ke hati.
Dalam pengisian program Pesona D’Zahra
di IKIMfm Isnin lalu, Ustaz Muhamad bin Abdullah al-Amin menjelaskan
berkenaan apa yang disebut sebagai menurunkan ilmu kehati itulah yang
dikatakan “latihan” atau Mujahadah.
Beliau juga menggariskan tiga perkara
yang perlu dikuasai oleh seseorang ketika melakukan mujahadah hati dan
melaksanakan ilmu yang difahami. Tiga perkara tersebut adalah
kemarahan, ketakutan dan kesedihan.
Mujahadah ke atas sifat-sifat diatas
adalah latihan melawan atau memerangi semua kehendak-kehendak hati yang
negatif, yang didorong oleh hawa nafsu. Melawan hawa nafsu bukanlah
mudah kerana bukan hanya mereka yang kurang berilmu lemah dalam mengawal
hawa nafsu tetapi adakalanya individu yang berilmu tinggi juga
adakalanya teruji dengan kegagalan mengawal sifat marah, takut dan sedih
dalam kehidupan mereka.
Makhluk ciptaan Allah swt yang bergelar
manusia memiliki emosi. Emosi adalah perasaan yang ada pada setiap diri
manusia seperti perasaan gembira, sedih, marah, suka, kecewa, takut,
murung dan sebagainya. Di dalam kehidupan seseorang muslim, memahami
jenis dan tahap emosi adalah perlu dan penting, kerana Islam menuntut
setiap umatnya untuk membawa kehidupan dan tingkahlaku mereka menuju
kepada kebaikan. Tahap pengurusan atau pengawalan emosi yang rendah,
lemah dan tidak berpengetahuan akan membawa kepada kehinaan, huru-hara
dan persengketaan serta mendatangkan pelbagai kesan buruk dalam
kehidupan.
Walaupun sifat marah, takut dan sedih
itu adalah normal dalam menghadapi kehidupan, ia perlu dipandu agar
tidak memberi mudarat kepada seseorang muslim. Bagi Muslim yang
benar-benar memiliki takwa, sememangnya mudah untuk menghindari sifat
marah dalam diri. Sifat marah dikatakan antara punca berlakunya masalah
yang lebih besar.
Menguasai Sifat Marah
Justeru, setiap individu Muslim harus
sedar, jika mereka gagal mengawal kemarahan dalam diri, bererti mereka
tewas dengan tipu muslihat syaitan. Menjauhi sifat marah antara nasihat
peninggalan Rasulullah. Perkara itu dijelaskan Rasulullah dalam sebuah
hadis daripada Abu Hurairah RA, bahawa ada seorang lelaki (Abu Darda’)
berkata kepada Rasulullah: “Berikanlah aku nasihat,” Baginda bersabda:
“Jangan marah”. Maka orang itu mengulangi permintaannya beberapa kali,
Nabi menjawab: “Jangan marah”. (Hadis Bukhari).
Perkara ini dijelaskan lagi Rasulullah
dalam sebuah hadis lain. Pada satu ketika, terdapat dua orang yang
saling mencela di sisi Rasulullah. Seorang mencela lawannya dengan penuh
kemarahan hingga berubah wajahnya. Maka Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya aku ajarkan satu kalimah yang kalau diucapkan, pasti
hilang apa yang ada padanya. Iaitu sekiranya dia mengucapkan: Aku
berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.” (Hadis riwayat
Bukhari dan Muslim).
Sememangnya umat Islam dikehendaki
sentiasa memohon perlindungan daripada Allah supaya dijauhkan daripada
syaitan yang dilaknat. Selain itu berusahalah mengawal marah dengan
memohon perlindungan dari Allah swt dengan membaca ta’awwuz (a’uzu
billahi min al-shaytan al-rajim) dan berwudhuk. Rasulullah SAW juga
menganjurkan supaya umat Islam yang sedang dikuasai sifat marah untuk
mengubah keadaan fizikal mereka ketika itu.
Sabda Rasulullah: “Jika salah seorang
antara kamu marah sedang pada saat itu dia dalam keadaan berdiri, maka
hendaklah dia duduk. Namun jika tidak hilang juga marahnya, maka
hendaklah dia berbaring.” (Hadis riwayat Abu Dawud dan Ahmad).
Jelaslah disini usaha mengawal marah itu
diiringi dengan sifat sabar yang amat tinggi. Ia juga hanya boleh
dilakukan dengan mengetahui bahawa darjat orang-orang yang sabar amat
tinggi di sisi Allah.
Cara melatih mengawal sifat marah diri
dengan baik adalah dengan menghadapi ujian-ujian yang menyebabkan punca
kemarahan diri. Tidak diketahui orang-orang yang penyabar kecuali
apabila datangnya apa yang menyebabkan kemarahan manusia.
Menguasai Sifat Takut dan Sifat Sedih
Tidak seorangpun menginginkan jiwa
gelisah dan sedih. Namun dunia adalah tempat diuji. Ujian yang sering
ditakuti oleh manusia adalah kehilangan sesuatu yang difikirkan sebagai
miliknya. Ada yang takut akan kematian diri sendiri dan orang tersayang,
sedangkan Islam mengajar kita untuk bersedia menghadapi kematian. Tidak
kurang juga ada yang takut pada kemiskinan sedangkan rezeki seseorang
hamba itu adalah dibawah jagaan Allah SWT Yang Maha Pemurah.
Muslim yang berilmu dan bermujahadah
akan mengetahui nilai nikmat dunia yang dipinjamkan oleh Allah swt
kepada hamba-hambaNya. Rasulullah S.A.W, mengatakan:“Teruslah mengingat
mati, karena hal tersebut akan mengesampingkan kesenangan dunia.” –
[Tirmidhi]
Allah SWT berfirman…. “Katakanlah (wahai Muhammad): “Harta benda yang menjadi kesenangan di dunia ini adalah sedikit sahaja, (dan akhirnya akan lenyap), dan (balasan) hari akhirat itu lebih baik lagi bagi orang-orang yang bertaqwa (kerana ia lebih mewah dan kekal selama-lamanya), dan kamu pula tidak akan dianiaya sedikit pun”. Di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh”… An-Nisaa, 4:77-78]
Orang yang memiliki ilmu berkenaan
hakikat bahawa semua yang ada didunia ini adalah milik Allah dan dibawah
kekuasaan Allah SWT, tidak akan mudah berasa takut pada yang
ciptaanNya, bahkan yang ditakuti dan diharapkan hanyalah semata-mata
kepada mendapat redha dan rahmat daripada Allah SWT, Tuhan yang
menciptakan segala keindahan dan nikmat di dunia ini.
Mengusai sifat takut yang ada dalam diri
dengan mengetahui nilai dunia disisi Allah SWT tempat sementara manusia
mencari sebanyak-banyaknya pahala sebelum menghadapi kematian akan
seterusnya menyebabkan seseorang itu lebih mudah mengawal kesedihan
apabila diuji dengan dugaan hidup.
Semua sifat ini akan berjaya dikuasai
dengan satu jalan iaitu melatih diri menghadapi kesusahan atau situasi
yang tidak disukai oleh seseorang. Ketika itulah hati dan nafsu kita
bermujahadah dan seterusnya menentukan sejauhmana kita berjaya dalam
“peperiksaan” atau “ujian” dunia selepas berusaha menuntut ilmu. Adakah
ilmu kita sekadar di akal atau kita menurunkannya kehati dan akhlak
kita.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 25 Ogos 2014
No comments:
Post a Comment