TANPA menafikan
pelbagai hikmah dan pengajaran melalui kisah Nabi Musa yang panjang
diceritakan oleh Allah Taala di dalam al-Quran, kisah Nabi Musa juga
tidak hanya berdiri melalui surah Makiyyah semata-mata tetapi merentet
melalui surah Madaniyyah.
Begitulah istimewa perbincangan yang
dikupas oleh Ustaz Muhamad Syaari Abdul Rahman setiap minggu pada hari
Isnin pukul 5.15 petang dalam rancangan Ibrah ini.
Seperti dimaklumi, selain tidak
terhimpun di dalam satu surah, malah kisah Nabi Musa ini tidak
diturunkan melalui himpunan satu surah yang dinamakan ‘Surah Musa’. Hal
keadaan ini berbeza dengan cerita tentang Nabi Yusuf malah satu surah
yang dinamakan Surah Yusuf juga terdapat di dalam al-Quran.
Dalam perbincangan kali ini, Ustaz
Syaari membawa pengembaraan melalui satu surah yang dinyatakan ulama
sebagai surah yang membentengi umat Islam daripada fitnah akhir zaman
dan dajal iaitu Surah Al-Kahfi.
Dalam al-Quran, Allah Taala menjelaskan, Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Nabi Musa berkata kepada temannya: “Aku tidak akan berhenti berjalan sehingga aku sampai di tempat pertemuan dua laut itu atau aku berjalan terus bertahun-tahun”. Maka apabila mereka berdua sampai ke tempat pertemuan dua laut itu, lupalah mereka akan hal ikan mereka, lalu ikan itu menggelunsur menempuh jalannya di laut, yang merupakan lorong di bawah tanah. (Surah Al-Kahfi ayat 60-61)
Siapakah dua orang yang dimaksudkan
tersebut? Di dalam surah al-Kahfi, Allah menceritakan kisah Nabi Musa
dan Nabi Khidhir. Siapakah Nabi Khidhir? Bagaimana pertemuan di antara
Nabi Musa dan Nabi Khidhir berlaku? Dimana pula pertemuan berlaku?
Pelbagai pandangan ulama berkenaan sela
masa pertemuan di antara kedua-dua Nabi ini. Walaubagaimanapun, Ustaz
Syaari menjurus pandangan ulama yang memperincikan sewaktu selesainya
Nabi Musa mentarbiah semua golongan melalui kisah dakwah panjangnya.
Pertemuan di antara Nabi Musa dan Nabi
Khidhir inilah yang akan menjadi perbincangan pada kali ini. Nabi Musa
amat berhati-hati dan menghormati gurunya itu.
Nabi Musa berkata kepadanya: Bolehkah
aku mengikutmu, dengan syarat engkau mengajarku dari apa yang telah
diajarkan oleh Allah kepadamu, ilmu yang menjadi petunjuk bagiku?”
(Surah Al-Kahfi ayat 66)
Memilih kata-kata yang lembut adalah
amat penting bagi Nabi Musa kerana berhadapan dengan seorang guru yang
bijaksana dan alim. Dengan permintaan ingin menuntut ilmu kepada Nabi
Khidhir itu disuarakan di dalam satu pertemuan yang amat penting.
Lalu, Nabi Khidhir berkata,
“Sesungguhnya engkau (wahai Musa), tidak sekali-kali akan dapat bersabar
bersamaku. (Surah Al-Kahfi 67)
Nabi Musa tidak berputus asa dan sentiasa mencari peluang untuk menuntut ilmu kepada Nabi Khidhir. Lalu baginda pun berkata, “Engkau akan dapati aku, Insyaa Allah: orang yang sabar; dan aku tidak akan membantah sebarang perintahmu”. (Surah al-Kahfi 69)
Mendengarkan permintaan itu, Nabi Khidhir pun menjawab seperti yang dikisahkan dalam surah al-Kahfi pada ayat ke-70, “Sekiranya engkau mengikutku, maka janganlah engkau bertanya kepadaku akan sesuatupun sehingga aku ceritakan halnya kepadamu”.
Lalu berjalanlah keduanya sehingga
apabila mereka naik ke sebuah perahu, ia membocorkannya. Nabi Musa
berkata: “Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu
menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah
melakukan satu perkara yang besar”. (Surah al-Kahfi 71)
Lantas, Nabi Khidhir pun menjawab: “Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?” (Surah al-Kahfi 72)
Kegagalan memahami kata-kata tuan guru
seperti yang disandarkan di dalam kisah ini menjadi tauladan penting
kepada anak-anak murid yang sedang menuntut ilmu untuk tidak berhujah
dan memberikan respon sekiranya tidak dianggap penting. Peristiwa ini
yang menjadi pedoman kepada pelajar (tholib) untuk sentiasa menjadi
seorang yang taat dan dengar setiap arahan yang diberikan oleh guru.
Nabi Musa berkata: “Janganlah engkau
marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu); dan janganlah
engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut
ilmu)”. (Surah al-Kahfi 73)
Memilih kata-kata untuk berinteraksi
dengan guru juga adalah adab yang penting ditunjukkan Nabi Musa sewaktu
berhadapan dengan Nabi Khidhir.
Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga
apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu ia membunuhnya. Nabi
Musa berkata “Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak
berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu
perbuatan yang mungkar!”
Nabi Khidhir lalu menjawab: “Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku?” (Surah Al-Kahfi 75)
Mendengarkan hal tersebut, Nabi Musa
berasa bersalah kerana amanah untuk menjadi seorang anak murid tidak
dapat dituruti oleh Nabi Musa dengan baik. Namun, akhlak dan adab yang
ditunjukkan oleh Nabi Musa untuk terus bertawaduk kepada seorang guru
yang amat dimuliakan itu.
Dengan rendah diri, Nabi Musa pun berkata, “Jika
aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka
janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah
cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan
pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku”. (Surah al-Kahfi 76)
Mawdudi berkata, kitab Taurat tidak
menceritakan kisah Nabi Musa bertemu dengan Nabi Khidhir. Dalam banyak
perbahasan, kisah ini telah dibuang di dalam kitab Taurat.
Kemudian kedua-dua mereka berjalan lagi,
sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka
meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan
menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak
runtuh, lalu mereka membinanya. Nabi Musa berkata: “Jika engkau mahu,
tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya!”
Nabi Khidhir pun menjawab: “Inilah
masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud
(kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar
mengenainya. (Surah al-Kahfi ayat 78)
Lalu Nabi Khidhir pun menerangkan satu
persatu hal berkenaan perkara yang menjadi ketidaksabaran Nabi Musa itu
melalui ayat di dalam surah al-Kahfi ini.
Nabi Khidhir berkata, Dan (ingatlah)
aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan
tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat
bersabar mengenainya”. (Surah al-Kahfi 82)
Mengenang kisah di antara Nabi Musa dan
Nabi Khidhir ini menunjukkan betapa pentingnya adab seorang anak murid
terhadap gurunya agar tidak membantah setiap perbuatan gurunya itu
selagi tidak menjauhkan ketaatanNya kepada Allah Taala.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian edisi 11 November 2014
No comments:
Post a Comment