Layani Pembantu Rumah Dengan Ihsan
- Ustazah Norhafizah Musa
Bibik….! Sarapan dah siap ke? Bibik….! Rumah kenapa
belum kemas? Itulah antara pertanyaan yang setiap hari akan ditanya oleh
para majikan. Sama ada dalam nada sederhana atau jeritan. Sedarlah oleh
kita, bahawa mereka juga manusia. Walaupun bibik-bibik ini dibayar gaji
oleh kita selaku majikan, tetapi tidak wajar kita melayan serta
meletakkan mereka ditaraf seorang hamba. Ada garis panduan yang kita
sebagai majikan perlu patuhi. Mari kita ikuti sambungan bahagian kedua
tajuk Bibik oh bibik ini yang akan saya kupas berdasarkan segmen Usrati
yang telah pun ke udara pada Khamis lalu jam 5.15pm bersama Ustazah Nor
Hafizah binti Musa.
Ada orang macam memiliki urat besi, tulang dawai. Maksudnya
dia mampu untuk melakukan pelbagai kerja seorang diri walaupun seorang
ibu itu memiliki sembilan anak. Sebaliknya ada pula seorang ibu itu
walaupun hanya memiliki seorang anak, tidak menang tangan dia dibuatnya.
Kelam kabut hidupnya. Sama juga seperti ada orang kerap saja sakitnya.
Ada orang jarang-jarang terkena penyakit. Ini menunjukkan betapa
berbezanya setiap dari kita. Walau kembar siam sekalipun tetap tidak
sama seratus peratus. Masalah kita pada hari ini ialah suka sangat sama
kan diri kita dengan orang lain. Saya berikan falsafah ini, “kita bukan
seperti semua orang dan tidak semua orang seperti kita”. Sedarilah
bahawa tahap kemampuan, kekuatan dan keupayaan kita Allah jadikan
berbeza-beza. Inilah menandakan kebesaran Allah SWT dalam mencipta
makhluk ciptaan Nya. Jadi ada orang perlu dan kena ada pembantu dan ada
yang tidak perlukan pembantu. Ini bergantung kepada tahap kemampuan
seorang suami. Apa-apapun sama ada menyediakan pembantu atau tidak,
Imam Syafie RA berpandandangan ianya tertakluk kepada keadaan wanita
dan kemampuan suami.
Jenis-jenis pembantu ini pula ada macam-macam kategori. Ada pembantu
yang diambil dan tinggal serumah, ada yang mengambil pembantu seminggu
sekali dan ada juga yang mengambil pembantu secara sebulan sekali.
Terserahlah kepada masing-masing. Episod kedua tajuk ini akan menyentuh
dari sisi pihak majikan terhadap pembantu. Bila ada pembantu ini, isteri
seolah-olah “cuci tangan”. Dari A sampai Z semua kerja diambil alih
oleh pembantu. Mulalah si isteri itu menjadi “lady boss”.
Sehinggakan perkara yang kecil seperti basuh cawan pun mahu bibik yang
basuhkan. Walaupun minum air masak atau air putih sahaja pun, kotor mana
lah sangat cawan itu kan. Cubalah sebagai majikan jangan terlalu
manjakan diri. Takkanlah bila suami minta air, kita suruh pembantu yang
ambilkan. Walaupun kita sebagai majikan belajarlah memahami. Bibik itu
pun ada bersusun-susun senarai tugas yang perlu dilakukan.
Yang keduanya, sebagai majikan jangan terlalu memberi arahan. Kita
memahami mungkin pada hari pertama seorang pembantu itu bekerja dengan
kita, tentulah kita perlu bagi tahu kepadanya apa kerja-kerja yang perlu
dia lakukan, apa yang kita suka dan apa yang kita tidak suka. Apa yang
pembantu boleh buat dan apa yang tidak (contohnya jangan ambil
kesempatan : rehat boleh tapi jangan sampai kerja tidak siap), tetapi
jika pembantu itu sudah bekerja dengan kita sudah lima tahun, tidak
perlulah setiap hari kita bertanya atau memberi arahan kepada pembantu
sepertimana pada hari pertama kita dapat pembantu.
Cukuplah selama
setahun kita beri arahan setiap hari. Bukan tidak perlu pantau lagi
selepas itu cuma cukuplah sekali sekali. Pembantu atau pekerja pun reti
hendak rasa “rimas”. Kalau majikan asyik beri arahan, bila masa pembantu
boleh buat kerja, sebab asyik kena dengar.
Walaupun kita jadi “boss”, kita jangan seolah-olah berhati kering.
Hanya tahu hendak marah dan beri arahan saja. Cubalah letakkan diri
sebagai pekerja atau pembantu. Apa rasa jadi orang yang kena arah.
Majikan perlulah selalu guna perkataan “minta tolong” bukan ayat arahan.
Barulah pembantu akan melakukan kerja dengan rela hati dan bersungguh
sungguh. Yang untungnya majikan juga, sebab dapat hasil kerja yang
terbaik. Majikan juga kena dengar luahan hati pekerja atau pembantu
kerana mereka juga pasti ada rasa tidak puas hati. Walaupun “jawatan”
mereka pekerja atau pembantu, ingatlah bahawa mereka juga ada hati dan
perasaan. Layanlah mereka dengan rasa perikemanusiaan.
Bila tidak ada pembantu atau pekerja, majikan tidak sabar-sabar untuk
ada pembantu. Bila sudah ada pekerja, majikan harus memberi keyakinan
kepada mereka. Berilah mereka peluang dan masa untuk menyelesaikan
sesuatu perkara. Kalau “bos” atau majikan tidak yakin dengan kemampuan
pekerja atau pembantunya, maka tidak selesailah masalah, sebab anda
(majikan) yakin dengan seseorang itulah, maka anda (majikan) ambil dia
bekerja, bukan?
Jadilah majikan yang disayangi. Ada beberapa kategori majikan. Yang
pertama jika ketiadaannya akan dirindui oleh pekerja, Yang kedua jika
ada ok tiada pun ok. Yang ketiga jika tiada, maka orang meraikannya.
Jadi kita kategori yang mana? Pembantu atau pekerja bukan hamba, mereka
juga manusia biasa seperti kita, walaupun gaji mereka kita yang bayar.
Kedua-dua pihak kena sedar diri dan saling bersyukur. Untuk majikan
jika dapat pembantu yang baik jangan kerah sebagai hamba, atau mengarah
ikut suka. Untuk pembantu pula, jika dapat majikan yang ok , kena
banyak-banyak bersyukur. Allah melihat cara bagaimana kita melayan
sesama manusia. Belajar berpuas hati, meski tidak cukup. Belajar
memahami, walau tidak sehati. Belajar ikhlas, meski belum rela.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 2 Oktober 2014
No comments:
Post a Comment