Kesederhanaan Jalan ke Syurga -
Ustaz Sharizan Daud at-Turabi
Ustaz Sharizan Daud at-Turabi
Kesederhanaan adalah
budaya yang telah diterapkan oleh Rasulullah SAW. Budaya sederhana yang
dianjurkan Islam cukup indah dan mendaulatkan prinsip keadilan serta
kemanusiaan kepada setiap insan dalam membina generasi Islam yang begitu
mantap dan berkualiti.
Menurut para ulama, kesederhanaan bukan
bererti pertengahan semata-mata tetapi merupakan suatu kebaikan dan
kelebihan kepada sesiapa sahaja yang mengamalkannya. Memetik kata-kata
alim ulama, kebaikan terletak di antara tengah-tengah dua keburukan. Ini
bermakna memilih untuk bersederhana adalah pilihan yang membawa kepada
kebaikan. Manakala keberanian adalah suatu kelebihan.
Penceramah tersohor, Ustaz Sharizan Daud
at-Turabi melalui rancangan Tarbiah, berkongsi tentang erti
kesederhanaan sebagai jalan menuju syurga Allah agar umat Islam tidak
terkeliru dalam memahami makna sebenar kesederhanaan yang dianjurkan
oleh ajaran Islam.
Mengambil petikan ayat suci al-Quran
yang bermaksud “Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta),
mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah
(pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian. (Al- Furqan:
67)
Ayat ini mengajak umat Islam supaya
memilih kehidupan yang sederhana sebagai satu pilihan terbaik, tidak
kedekut dan tidak boros atau berlebihan dalam melakukan sesuatu perkara
sehingga perbuatan mereka dikutuk Allah swt. Menelusuri sejarah, Ustaz
Sharizan mengambil kisah Abu Darda’ dan Salman al-Farisi sebagai suri
teladan.
Salman Al-Farisi sangat terkenal sebagai
seorang mukmin yang kuat beribadat, bersifat rendah diri dan tiada
langsung tertarik dengan kehidupan dan kemewahan duniawi. Beliau amat
terkenal dengan sifat taqwa dan zuhudnya. Beliau juga merupakan seorang
tokoh sahabat nabi yang banyak meriwayatkan hadis-hadis daripada
Rasulullah SAW kerana beliau adalah salah seorang sahabat yang banyak
bergaul dengan baginda Rasulullah SAW sendiri.
Pernah suatu ketika juga beliau tinggal
serumah bersama dengan Abu Darda’ yang terkenal sebagai seorang ahli
sufi, yang mempunyai kebiasaan melakukan ibadah pada waktu malam dan
berpuasa diwaktu siang. Oleh yang demikian Salman telah melarangnya dari
keterlaluan beribadah seperti itu lantas menegur Abu Darda’ dengan
penuh hikmah dan lemah lembut.
“Sesungguhnya kedua matamu mempunyai hak atas dirimu, demikian pula keluargamu mempunyai hak atas dirimu, Di samping engkau berpuasa, berbukalah dan disamping melakukan solat tidurlah.”
Peristiwa ini telah sampai ke pendengaran Rasulullah SAW maka baginda pun bersabda mafhumnya“Sungguh, Salman telah dipenuhi dengan ilmu.”
Kisah Abu Darda’ dan Salman al Farisi
telah menggambarkan kepada kita bahawa dalam hidup ini setiap dari kita
mempunyai hak ke atas yang lain. Setiap anggota badan kita mempunyai hak
antara satu sama lain. Oleh itu hendaklah berpada-pada dalam setiap
tindakan agar kita tidak terjerumus dalam perbuatan yang membawa kepada
dosa.
Apabila kita berbiacara tentang erti
kesederhanaan, Sebagai mukmin kita telah mempunyai contoh tauladan iaitu
Rasulullah SAW sebagai ikutan kerana baginda adalah orang yang paling
mulia dan hebat, dalam masa yang sama baginda seorang yang seimbang
dalam menjalani kehidupannnya. Baginda adalah ahli ibadat tetapi baginda
juga adalah orang yang menyantuni ahli keluarganya, mempunyai waktu
bersama sahabat dan teman-temannya, ada waktu untuk rehatnya dan
memiliki waktu untuk kehidupannya.
Sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam
Tirmizim Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sebaik-baik perkara
ialah yang paling sederhana”.
Ustaz Sharizan juga merungkai tentang
konsep sederhana dalam pelbagai aspek kehidupan kita seperti
bersederhana melalui cara berpakaian seperti yang dianjurkan oleh Islam.
Konsep wassatiyah atau sederhana dalam berpakaian yang dianjurkan oleh
Islam tidak berlebih-lebihan. Contohnya pakaian yang bersih dan kemas,
yang memberi keselesaan kepada orang yang memandang dan kita yang
memakainya, bukan berpakaian yang menonjolkan kemewahan diri sehingga
menimbulkan fitnah kepada diri kita sendiri.
Begitu juga kata Ustaz Sharizan dalam
apa yang kita lakukan mesti ada batasannya. Tidak kira sama ada dalam
bidang pekerjaan atau malah ibadah sekalipun kita dianjurkan untuk tidak
melampaui batas sehingga boleh menjejaskan tuntutan lain dalam kita
melaksanakan tanggugjawab sebagai khalifah di bumi Allah ini.
Sebagai contoh, seseorang yang melampaui
dalam ibadahnya kepada Allah sehingga melupai tanggungjawab mencari
rezeki yang menyebabkan keluarganya terabai. Perbuatan ini ditegah oleh
Islam kerana ia tidak menepati erti kesederhanaan yang dianjurkan Islam
walaupun ada hadis yang menyebut bahawa ‘ bekerjalah kamu seolah-olah
kamu akan hidup untuk selama-lamanya dan beribadahlah kamu seolah-olah
kamu akan mati pada esok hari’.
Hakikatnya Islam tidak menghalang setiap
hambanya untuk melaksanakan pekerjaan secara maksimun tetapi Islam
datang kepada manusia untuk membimbing kita agar sentiasa seimbang dalam
melaksanakan apa juga pekerjaan. Memetik kata-kata Salman al-Farisi,
setiap anggota badan manusia mempunyai hak antara satu sama lain.
Sebagai contoh tangan, kaki, badan dan seluruh anggota badan hendaklah
diberi hak masing-masing supaya ia tidak merosakkan atau memberi
kemudaratan kepada diri kita sendiri.
Konsep wassatiyyah atau kesederhanaan
dalam perkerjaan dengan memegang nilai halal dan toyyiba seperti anjuran
Islam. Jika konsep sederhana benar-benar dihayati, seseorang manusia
itu akan dapat mengawal kehendak hawa nafsu yang menjurusnya menuju ke
neraka.
Allah S.W.T dan Rasulullah SAW sering
mengingatkan kita agar mengawal hawa nafsu dan tidak berlebihan di dalam
melakukan sesuatu. Ini adalah karena hawa nafsulah yang selalu
menjeruskan manusia ke kancah kebinasaan. Firman Allah SWT di dalam ayat
71 Surah Al-Mukminun yang bermaksud “Andaikata kebenaran itu menurut
hawa nafsu mereka, pasti binasalah langit dan bumi beserta isinya.”
Disebabkan kegagalan mengawal hawa nafsu
ini, kita sering melakukan pemborosan dan berlebihan. Kita berbelanja
lebih daripada keperluan kita yang kita perlukan, sedangkan masih banyak
lagi yang lain yang lebih memerlukan bantuan untuk menampang kehidupan
mereka.
Dengan itu setiap manusia hendaklah
menerapkan sifat kesederhanaan dalam kehidupan kerana sederhana itu ada
pertaliannya dengan nilai qana’ah atau kecukupan dalam rezeki kita.
Hidup yang berakah adalah lebih diperlukan dalam kehidupan kita
berbanding kehidupan mewah tetapi sering tidak berkecukupan. Hidup yang
qana’ah akan membawa kebahagiaan hakiki dan kehidupan yang sederhana
akan menemukan kita jalan menuju syurga Allah SWT.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 24 Oktober 2014
No comments:
Post a Comment