Rancangan Pesona
D’Zahra minggu lalu bersama Ustaz Muhamad Abdullah Al-Amin memilih untuk
membicarakan tentang Aidil Adha yang semakin menghampiri kita. Moga
dengan perkongsian tajuk ini, kita semakin memahami dan menghayati
perayaan AidilAdha.
Memulakan bicara, Ustaz menerangkan umat
Nabi Muhamad SAW dikurniakan dengan dua hari perayaan, iaitu Hari Raya
Aidilfitri dan Hari Raya Aidil Adha. Keduanya merupakan hari raya yang
disyariatkan di mana syiar merayakannya dan memaparkan kegembiraan pada
hari tersebut kita akan diberikan ganjaran pahala. Jadi adalah sunat
bagi kita mempamerkan kegembiraan kita oada dua hari tersebut.
Walaubagaimanapun pensyariatan tersebut tidak menghalang umat Nabi
Muhammad SAW untuk menyambut perayaan yang lain dengan memastikan ia
memenuhi tiga syarat iaitu:
- Sambutan tersebut bukan perayaan keagamaan atau membabitkan penyembahan kepada dewa-dewa dan sebagainya.
- Perayaan itu tidak melambangkan kepada perkara maksiat contohnya hari kekasih (Valentine’s Day) yang membawa mesej menghargai kekasih dan hubungan bukan suami isteri serta menggalakkan kepada aktiviti maksiat.
- Tidak membawa unsur syirik dan pemujaan seperti contoh yang pernah diamalkan masyarakat dahulu kala iaitu hari memuja semangat padi, puja pantai, mandi safar dan lain-lain seumpamanya dan telah lama ditinggalkan.
Kembali bercakap berkenaan hari raya
yang dianugerahkan kepada kita, Ustaz Muhamad menyebut, jika direnungkan
sesuatu perayaan yang disambut itu kebiasaannya ia adalah bagi meraikan
sesuatu pengorbanan yang telah dilaksanakan.
Contohnya meraikan Hari Ibu sebagai
memperingati pengorbanan ibu, Hari Guru bagi meraikan memperingati jasa
guru dan begitu juga Hari Raya Aidilfitri bagi merayakan kemenangan
ibadah berpuasa dan melawan hawa nafsu. Begitulah juga perayaan Aidil
Adha dimana yang dirayakan bagi meraikan pengorbanan dari sudut harta
dan kepayahan dalam menunaikan ibadat haji. Bagi yang tidak menunaikan
ibadah haji pula, mereka berkorban dari sudut mengeluarkan harta atau
wang ringgit bagi melaksanakan ibadah korban.
Dalam Surah Al Kautsar, Allah swt ada berfirman yang membawa maksud “Sesungguhnya
Kami telah mengurniakan kepadamu wahai Muhamad kebaikan yang banyak
(didunia dan diakhirat.) Oleh itu kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu
semata-mata dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur). Sesungguhnya
orang yang bencikan engkau dialah yang terputus (dari mendapat sebarang
perkara yang diinginnya).” Allah swt mengajar hamba-hambaNya akan
cara melawan musuh Islam itu adalah dengan jalan solat dan berkorban.
Dengan menjalankan dua syariat ini orang yang membencimu dan me itulah
yang akan binasa.
Berkenaan dengan dua hari raya yang
dianugerahkan ini, ia mempunyai banyak kaitannya dengan galakan
memperbanyakkan doa. Doa ialah pengharapan seseorang untuk mendapatkan
kebaikan daripada Allah s.w.t dengan memohon secara langsung kepadaNya.
Setiap individu ada mempunyai keperluan dan keinginan masing-masing sama
ada secara positif atau negatif, kerana mereka terpaksa menghadapi
pelbagai ragam hidup, yang berupa cabaran, halangan, dugaan dan
lain-lain. Justeru mereka berdoa kepada Allah SWT memohon limpah
perkenan dan rahmat-Nya supaya hajat mereka terkabul.
Allah SWT menyuruh setiap muslim berdoa
dan memohon restu daripadaNya. Ia disyariatkan supaya orang Islam
melakukannya dalam kehidupan harian mereka yang penuh dengan cabaran dan
pertentangan di antara kebaikan dan keburukan yang memerlukan kita
kepada hidayah dan pertolongan Allah setiap masa. Justeru kita perlu
berdoa setelah didahului dengan usaha dan ikhtiar yang gigih.
Disebutkan terdapat lima malam dimana
doa yang dipanjatkan seseorang hamba itu mustajab atau dimakbulkan oleh
Allah SWT. Lima malam tersebut adalah:
- Awal Rejab atau 1 Rejab
- Malam Nisfu Syaaban atau pertengahan syaaban (nisfu itu membawa maksud separuh) kerana itulah antara hikmah orang terdahulu menyusun membaca yasin sebanyak tiga kali bagi mengisi keseluruhan malam itu dengan berdoa dan beribadat, walaupun amalan tersebut tidaklah diamalkan sebegitu oleh Baginda SAW.
- Malam Hari Raya Aidilfitri
- Malam Aidil Adha
- Setiap malam Jumaat
Kembali menyebut tentang perayaan hari
raya Aidil Adha, Aidil Adha adalah perayaan yang istimewa kerana ia
merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi
Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi
Ismail AS dalam melaksanakan perintah Allah SWT
Hari Raya Aidil Adha adalah perayaan
terbesar di dalam Islam selain Aidil Fitri yang disambut pada setiap 1
Syawal. Aidil Adha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan
tiga belas bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidil
Adha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidil Adha
serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan
ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau
siang 13 Zulhijjah.
Pada hari raya, orang Islam disunatkan
mengenakan pakaian yang paling cantik, paling bersih, dan juga
mengenakan wangi-wangian. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan
mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat akan diadakan
pada sebelah pagi.
Selepas bersembahyang, upacara korban
akan dimulakan. Lembu, kambing, dan biri-biri yang dikorbankan akan
disembelih secara beramai-ramai di kawasan masjid sebelum
dibahagi-bahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir
miskin.
Hikmah yang diperolehi menerusi ibadah
korban pada hari raya Aidiladha Islam adalah agama dari Allah untuk
manusia dan kebaikannya kembali pada manusia. Melihat kepada ibadah
korban yang dilaksanakan oleh orang Islam, Niat ibadah korban adalah
untuk mempersembahkan hasil korbanitu kepada Allah bagi mendapat
keredhaanNya.
Setelah kita membuat sembelihan korban,
daging korban tersebut akan diagihkan sesama kita dan fakir miskin.
Keindahan Islam dilihat dengan daging korban tidak kita letakkan di
masjid atau surau hingga busuk di atas nama pengorbanan pada tuhan.
Ketika kita berada di Tanah Suci Mekah
pula, sekiranya kita membuat sesuatu kesalahan ibadat hingga dikenakan
membayar dam (denda) dan Dam (denda) ini berupa seekor kambing yang
perlu disembelih, hasil sembelihan itu kemudiannya akan diagihkan pada
fakir miskin. Kita tidak meletakkannya di Kaabah hingga busuk kerana nak
persembahkan pada tuhan, kerana itu amalan jahiliah.
Contoh lain mungkin ada antara kita yang
lambat mengganti puasa Ramadhan hingga perlu membayar fidyah sebagai
denda. Kita diperintahkan membayar fidyah dengan memberikan beras. Beras
atau denda ini tidak kita letakkan di atas mimbar atau hanyutkan di
sungai tetapi beras itu kita berikan pada fikir dan miskin.
Begitulah indahnya, Islam, yang kita
mempersembahkan pengorbanan itu kepada Allah, tapi pengagihan adalah
pada sesama manusia. Kebaikannya ibadah juga memberi manfaat untuk
manusia.
Benarlah firman Allah bahawa kita memang
perlu membuat perhubungan dengan Allah (hablum minallah) dan
perhubungan dengan manusia (hambul minannas). Jika kita tidak membuat
kedua-dua hubungan ini, maka kita kaan ditimpa dengan kehinaan.
Firman Allah :- Mereka diliputi
kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang
kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia (Surah Ali Imran).
Sesungguhnya, dalam kesimpulan kali ini
sebelum kita menyambungnya dalam perkongsian tajuk sama diminggu hadapan
dalam Rancangan Pesona D’Zahra adalah membuat melaksanakan perintah
ibadah korban, kita sebenarnya mempersembahkannya kepada Allah, dan
pengagihan manfaatnya adalah untuk manusia, begitulah indahnya Islam.
Rencana ini telah disiarkan dalam segmen Agama akhbar Berita Harian
edisi 29 September 2014
No comments:
Post a Comment