Kemahiran komunikasi merupakan anugerah
Allah Taala kepada manusia selaku hamba-Nya bagi melaksanakan tugas
fungsinya sebagai seorang khalifah. Justeru, manusia digalakkan
mendalami ilmu komunikasi yang berkesan supaya dakwah menyeru kepada
kebenaran dapat disampaikan dengan jelas dalam proses pentarbiahannya.
Di dalam al-Quran, Allah Taala menjelaskan menerusi Surah Taha ayat 25-28 yang bermaksud, “Berkata Musa, Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku supaya mereka mengerti perkataanku.”
Nabi Musa a.s. memohon kepada Allah
Taala agar dimudahkan urusan berhadapan dengan Firaun agar lidahnya
fasih untuk menyeru dia (Firaun) ke arah kebenaran dan kembali kepada
Tuhan yang Maha Berkuasa. Firaun amat mengenali akan kelemahan yang ada
pada Nabi Musa kerana beliau memelihara Nabi Musa sejak dari kecil.
Perbincangan rancangan Ibrah pada minggu
ini mengungkap dialog dan komunikasi yang diperincikan di antara Nabi
Musa a.s. dan Firaun sewaktu diperintahkan Allah agar Nabi Musa masuk ke
dalam istana Firaun. Biarpun kebimbangan yang berlaku terhadap dirinya
namun atas perintah Allah Nabi Musa menurutinya. Ustaz Syaari Abdul
Rahman memulakan dengan mengungkapkan Firman Allah SWT di dalam Surah
As-Syuaara’ ayat yang ke-15 yang bermaksud, “Jangan fikir akan
berlaku apa yang engkau bimbangkan itu. Oleh itu pergilah kamu berdua
membawa mukjizat-mukjizat Kami (yang membuktikan kebenaran kamu);
sesungguhnya Kami ada bersama-sama kamu mendengar.”
Istana Firaun Saksi Perdebatan
Istana Firaun menjadi saksi bahawa
seorang utusan Allah berdialog dengan Firaun atas keangkuhannya tidak
mahu menyembah dan beriman kepada Allah. Penjelasan ini dibicarakan di
dalam Surah As-Syuaara’ ayat 16-17 yang bermaksud, “Maka pergilah
kamu kepada Firaun kemudian katakanlah kepadanya: ‘Sesungguhnya kami
adalah utusan Tuhan sekalian alam. Lepaskankanlah Bani Israel bersama
kami.”
Mendengar perutusan demikian, maka dengan sombong dan angkuh Firaun menjawab, “Bukankah kami telah memeliharamu dalam kalangan kami semasa engkau kanak-kanak yang baru lahir, serta engkau telah tinggal dalam kalangan kami beberapa tahun daripada umur kamu?”
Firaun dengan sengaja mengalihkan isu
kepatuhan dan kebenaran untuk beriman kepada Allah dengan menggunakan
hujah supaya Nabi Musa mengenal diri sendiri terlebih dahulu serta
mengingati jasa dan budi membesarkannya di dalam jagaan sejak dari
kecil. Biarpun helah Firaun menggunakan psikologi agar Nabi Musa
merenung sejenak dan berfikir tentang asal-usul dirinya kerana merasakan
Nabi Musa terlalu hina untuk berbicara persoalan berkenaan dengan
ketuhanan, Nabi Musa tidak menganggap perkara itu sebagai melemahkan
semangatnya untuk berundur daripada berhadapan dengan Firaun.
Walaupun demikian, Firaun sengaja
mencipta ancaman untuk melemahkan Nabi Musa dengan perihal jenayah yang
pernah dilakukan oleh Nabi Musa pada zaman lalu. Firaun berkata seperti
firman Allah dalam al-Quran, “Dan bukankah engkau telah melakukan
satu perbuatan jenayah dan telah engkau lakukan, dan dengan itu engkau
dari orang-orang yang tidak mengenang budi?”
Firaun merasakan dengan kekuatan hujah
berkenaan akan melemahkan Nabi Musa kerana isu-isu peribadi telah
dibangkitkan malah akan dibongkarkan kepada umum tentang kes jenayah
yang pernah dilakukan sebelum itu.
Namun, Nabi Musa dengan tenang lantas menjawab, “Aku
melakukan perbuatan demikian sedang aku ketika itu dari orang-orang
yang belum mendapat petunjuk. Lalu aku melarikan diri daripada kamu
ketika aku merasa takut kepada kamu; kemudian Tuhanku mengurniakan aku
ilmu pengetahuan agama, dan menjadikan aku seorang Rasul-Nya.”
Nabi Musa menjawab lagi, “Dan budimu memeliharaku yang engkau bangkit-bangkitkan itu adalah kerana engkau telah bertindak memperhambakan kaum Bani Israel.”Perdebatan di antara Nabi Musa dan Firaun tidak terhenti di situ kerana Firaun merasa tercabar dengan jawapan pantas yang diberikan oleh Nabi Musa yang dianggap akan mati hujah dan tidak mampu membalasnya. Walaubagaimanapun, Firaun mengalihkan isu yang sedang diperdebatkan pada waktu itu dengan bertanya kepada Nabi Musa, “Apa dia Tuhan sekalian alam itu?”
Nabi Musa menjawab, “Dialah yang
memiliki dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di
antara keduanya – kalaulah kamu mahu mendapat keyakinan dengan berdalil
maka inilah jalannya.” Dialog perdebatan ini dijelaskan melalui ayat al-Quran Surah as-Syuaara’ ayat 18 hingga 24.
Penguasaan terhadap ilmu debat amat
penting ketika berhadapan dengan pihak lawan. Nabi Musa menggunakan masa
yang singkat untuk menjawab perkara yang penting yang ditimbulkan oleh
Firaun sedangkan lawannya sentiasa bertukar-tukar isu. Hal ini juga
menjadi perkara yang penting kepada daie pada hari ini kerana seringkali
berhadapan dengan persoalan-persoalan yang timbul di kalangan umat pada
hari ini bagi mendapatkan penjelasan-penjelasan jelas dan bernas. Sama
ada berhadapan dengan kumpulan bukan Islam atau sebagainya, kefahaman
yang mendalam amat penting di dalam berhujah. Hujah yang bersandarkan
ilmu juga akan menggambarkan kekuatan individu tersebut berbanding hujah
yang polos dan tidak memberi apa-apa makna di dalam perdebatan itu.
Menjelaskan lanjut dialog di antara Nabi
Musa dan Firaun, keadaan istana Firaun pada waktu itu terdiam seketika.
Pengawal dan menteri yang berada di dalam istana membisu melihat
kepintaran Nabi Musa berhujah sehingga menjadikan Firaun berkata kepada
orang-orang di sekelilingnya di dalam istana : “Tidakkah kamu dengar apa yang dikatakan olehnya?”
Firaun merasakan menterinya tidak mampu
untuk membantunya menjawab hujah-hujah yang dilontarkan oleh Nabi Musa
dan menganggap Nabi Musa telah menang dalam perdebatan tersebut.
Nabi Musa menegaskan lagi, “Dialah Tuhan yang memiliki dan memelihara kamu dan Tuhan datuk nenek kamu yang telah lalu.”
Persoalan ini mengingatkan Firaun bahawa Dialah Allah yang menjadikan
dirinya serta datuk neneknya. Justeru bagaimana pula sekiranya wajar
disandarkan bahawa Firaun itu berkuasa sedangkan datuk dan neneknya juga
dicipta oleh Allah, tuhan sekalian alam.
Kisah keingkaran Firaun untuk beriman
kepada Allah serta mengesakannya diperjelaskan melalui ayat-ayat Allah
ini. Sesungguhnya penguasaan ilmu debat Nabi Musa sewaktu berhadapan
dengan Firaun wajar dijadikan kemahiran penting bagi melengkapkan jiwa
dan jatidiri umat Islam yang benar-benar memahami Islam sebagai agama
yang lengkap.
Tauhid menjadi asas kepada Nabi Musa
bagi memperkenalkan Firaun kepada Tuhannya. Sikap sabar Nabi Musa dan
tenang di dalam menjawab setiap hujah yang dilontarkan tidak mematahkan
semangatnya untuk berundur daripada berhadapan dengan keingkaran yang
ditunjukkan. Perjalanan kisah Nabi Musa dan Firaun ini akan diperincikan
pada minggu hadapan melihat sejauhmana kekuatan dalaman dan mukjizat
yang dikurniakan oleh Allah kepada mereka yang taatkan perintah Allah.
Sesungguhnya keilmuan Allah mengatasi
segalanya. Biarpun Firaun menunjukkan kebongkakkannya, tetapi Nabi Musa
tetap tidak pernah kecewa dan lemah berhadapan dengan cabaran yang
seringkali diuji oleh Firaun.
Artikel ini telah disiarkan di akhbar Berita Harian bertarikh
25 Julai 2014 dalam segmen Agama
No comments:
Post a Comment